Mnohí vizionári zo sveta vedeckej fantastiky si pri predstavovaní panorámy budúcnosti predstavovali plynulé spojenie technológie a architektúry. Od kedysi fantazijných zobrazení mrakodrapu vo veľkosti plátna Blade Runnera zobrazujúceho zvláštnu futuristickú reklamu ponúka súčasná technológia možnosť preniesť to, čo bolo kedysi sférou sci-fi architektúry, do ulíc našich miest. Ako však definovať digitálnu architektúru? O tomto pojme sa stále diskutuje, preto sa budeme sústrediť na budovy, ktoré od začiatku zahŕňajú digitálne technológie, ako sú LED a projekcia, do dizajnu a funkcie stavby, aby slúžili komerčnému, zábavnému, vzdelávaciemu alebo estetickému účelu. Stavba preto musí byť od prvého dňa závislá od digitálnych technológií, aby naplnila víziu projektanta.
Mike Whittaker, technický riaditeľ spoločnosti Outernet Londýn, vysvetľuje: „Digitálna architektúra je niečo, čo bolo navrhnuté už pri zadávaní zákazky, a nie ako dodatočná súčasť. Musíte navrhovať nielen LED, ale aj to, ako ľudia pristupujú k (priestoru) a ako s ním komunikujú. Ak sa to len pridá, nebude to fungovať hladko. „Mestské centrá sa menia. Budovy presahujú rámec svojej funkcie, teda miesta, kde sa dá nakupovať, jesť, spať atď., a stávajú sa zážitkami samy osebe.
Všetko je to o tom, ako využívate technológie a ako sa priestor využíva: Slúži na informácie? Zapojenie? Umenie? Nájdite orientačný bod Všetci poznáme príklady digitálnych inštalácií mimo domova (DOOH) na reklamné účely, ako je Piccadilly
Lights v Londýne a Times Square v New Yorku, ktoré využívajú LED a LCD na vytvorenie zážitku, ktorý slúži ako reklamné miesto a turistická atrakcia. Bez týchto kľúčových technológií sa vplyv týchto atrakcií znižuje a možno sa úplne vylúči ich absencia.
Keď sa pozriete na mestá po celom svete, môžete už vidieť, ako sa architektúra a technológie spájajú aj mimo sveta reklamy. Outernet v Londýne vyniká ako príklad verejného priestoru, ktorý spája LED a zvuk, aby vytvoril jedinečný priestor na stretnutia v centre mesta s meniacim sa obsahom v závislosti od ročných období, prebiehajúcich podujatí alebo dokonca sponzorovaného obsahu. Vplyv tohto druhu digitálnej architektúry sa nedá preceňovať – digitálna architektúra slúži ako atrakcia sama o sebe a ponúka „instagramovateľný“ priestor, ktorý môže slúžiť ako verejný priestor, orientačný bod a miesto reklamy zároveň, čím preberá úlohu námestia digitálneho veku. Kľúčom k týmto architektonickým priestorom je technológia, architektúra a technológia však musia ísť ruka v ruke, aby sa zabezpečilo, že priestor bude nielen esteticky a technologicky atraktívny, ale aj ľahko udržiavateľný a modernizovateľný bez toho, aby to ohrozilo zážitok návštevníkov.
Whittaker pokračuje: „Pre spoločnosť Outernet je technológia súčasťou DNA toho, o čo nám ide. Priestor sme navrhli na základe zážitku [ktorý sme chceli dosiahnuť], nie na základe vloženia zážitku do priestoru. Chceli sme vytvoriť prostredie s priestormi, ktoré umožnia značkám, umelcom a talentom rozprávať príbehy. Navrhovať nielen techniku, ale aj to, ako budete túto techniku používať na vytváranie zážitkov. „Nie vždy viete, ako sa to bude používať. V Outernete sme mali prehľad, ale dozvedeli sme sa to, keď sme hostili podujatia. Musíte spolupracovať s architektmi, pretože tieto veci musia fungovať ďalších 5 000 dní po prvom dni, takže ide o to, ako sa do nich vstupuje, o stratégie radenia do frontu, dobre navrhnuté okná údržby, ktoré si nevyžadujú zatvorenie celého átria na opravu alebo modernizáciu zariadení. Musí to fungovať ako prevádzkový priestor, nielen ako verejný alebo súkromný priestor.“ Ďalším príkladom, ktorý zaujal svet AV, je MSG Sphere v Las Vegas. Je považovaná za domov najväčšej obrazovky na svete s údajným rozlíšením 19 000 × 13 500 pixelov a 1,2 milióna LED pukov rozmiestnených vo vzdialenosti osem palcov od seba. Každá dióda dokáže zobraziť 256 miliónov rôznych farieb a pokrýva plochu dlhú viac ako 250 metrov. Stránka TURE sphere je teraz výrazným prvkom slávnej panorámy Las Vegas, ktorý sa opisuje ako „živá architektúra“, ktorá môže podľa Guya Barnetta, SVP pre stratégiu značky a kreatívny rozvoj spoločnosti Sphere Entertainment, „umožniť umelcom, partnerom a značkám vytvárať presvedčivé a pôsobivé príbehy, ktoré sa novým spôsobom spoja s publikom“.
Myslenie o budúcnosti
Trh s digitálnou architektúrou vo veľkých mestách na celom svete neustále rastie a vyvíja sa, ako sa budú vyvíjať naše verejné priestory a ako bude digitálna architektúra nanovo definovať naše verejné priestory? A čo je možno ešte dôležitejšie, keďže sa pozornosť sústreďuje na udržateľnosť a inteligentné budovy, ako sa môže digitálna architektúra hladko spojiť so zelenými iniciatívami? Whittaker hovorí: „Budeme svedkami vývoja v oblasti LED technológie a zvuku, ale z hľadiska udržateľnosti je potrebné prejsť dlhú cestu a obmedziť vplyv na životné prostredie od začiatku až do konca, od výrobného procesu až po používanie (v budovách). Tieto veľké projekty sú v tomto smere oprávnene spochybňované a my za to nesieme zodpovednosť. „V budúcnosti sa bude technológia naďalej integrovať s našimi telefónmi a rozšírenou realitou, takže otázka je, ako to integrujeme. Možno sa rozbehne Metaverse, ako by vyzeralo digitálne dvojča digitálneho architektonického priestoru a ako budeme pokračovať v integrácii týchto zážitkov? Rozšíri sa aj mierka. Oznámenia o projektoch, ako je NEOM v Saudskej Arábii, budú tlačiť na rozsah. LED diódy môžete umiestniť kdekoľvek, ale ide o vplyv na backend – ako generujete obsah? Ako dlho trvá vykresľovanie a ako udržiavate všetky tieto servery v synchronizácii? V spoločnosti Outernet sme vykonali veľa práce na backendovej architektúre pre rozsah, v akom fungujeme.“
Príklady už prichádzajú: mediálny umelec Refik Anadol debutoval sochou Al data, Machine Hallucinations: Sphere. Navrhnutá ako pohlcujúci digitálny zážitok, ktorý využíva jedinečnú architektúru sféry na vizualizáciu dát do abstraktných obrazov priestoru a prírody na panoráme Las Vegas. Potenciál týchto miest však nie je výlučnou doménou umelcov, pretože budova je prvou reklamnou kampaňou na podporu NFL Sunday Ticket, predplatného produktu NFL, ktorý umožňuje fanúšikom sledovať každý nedeľný popoludňajší zápas mimo trhu. Kampaň bude obsahovať vlastný obsah navrhnutý pre samotnú Sphere, pričom využije jedinečnú architektúru budovy na prezentáciu digitálneho obsahu novým a vzrušujúcim spôsobom, ktorý umožňuje tvar a veľkosť stavby.